رئیس جمهور و معاون او در جلسه هم اندیشی مدیران ارشد دولت، از همکاران خود خواستند که انفعال را ترک کنند

شکست سکوت
این موضع گیری می تواند پاسخی به نقدهای چند روز گذشته از رفتار دولت باشد
روحانی: نترسید و روزه سکوت نگیرید جهانگیری: همه مدیران پای کار باشند
همدلی| محسن فیض‌الهی- این روزها انتقاد از دولت و عملکرد زیرمجموعه آن، بالا گرفته است. هرکس از موضعی، عملکرد رئیس جمهور به عنوان رئیس دولت را نقد می‌کند. برخی به تعامل ضعیف دولت و مجلس نقد دارندو تعامل بیشتر و قوی‌تر را، شرط لازم بهبودی شرایط اقتصادی می‌دانند. برخی از انتقاد‌ها در هنگامه‌ اعتراض‌های مردم در دی ماه سال گذشته، کشاورزان اصفهان، مردم خوزستان و ... قابل مشاهده بود. انتقادهایی که بیشتر خاستگاه معیشتی و اقتصادی داشت. البته بخش نخبگان جامعه و سیاسیون فعال نیز به این نتیجه‌رسیده اند که دولت برنامه‌روشنی در راستای حل مشکلات مردم، طرح و عملی نکرده است. طبق گزارش‌های منتشر شده، دیداری بین روحانی، رئیس جمهور دولت اصلاحات، جهانگیری و ناطق نوری در نیمه‌ فروردین ماه امسال انجام گرفته است.


در این دیدار سیدمحمد خاتمی از «کم تحرکی» دولت و کابینه‌ خود او گلایه داشته است. گویا این نقطه نظرات و گلایه‌های حامیان دولت روحانی، بر او تاثیر داشته، و طبق آنچه در جلسه دیروز رخ داد، روحانی قصد دارد به دولت و مجموعه نهادهای زیرمجموعه «تکانه»ای وارد کند. از آنها خواست به صورت فعال ظاهر شوند. رئیس جمهور دیروز در جلسه هم اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد نیز به انفعال مدیران نقدهایی کرد و گفت: «مدیران دولتی ما روزه سکوت گرفته اند، نمی دانم چه کسی به آنها گفته است و از چه چیز می ترسند». رئیس جمهور با توجه به اینکه بالاترین خدمت را خدمت به خلق می دانند تاکید کرد: «اگر مردم از ما راضی بودند، اگر ما در نظرسنجی فهمیدیم که آنان امسال نسبت به سال گذشته، از حکومت، حاکمان، دولت، مدیران، مسئولین به خاطر اخلاق و رفتار، ادب آنها راضی تر شدند، پس ما موفق هستیم». اسحاق جهانگیری نیز یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود. معاون اول رئیس جمهور که پیش از این خبر اختلافات و نقدهای او به عملکرد دولت شدت گرفته بود، این‌بار نیز به صورت قاطعانه‌ای ظاهر شد. او ضمن نقدهایی که به رویه و حرکات احمدی‌نژاد کرد، خواهان این بود که مسئولین تمام تلاش خود را برای حل مشکلات مردم بگذارند. او در این راستا گفت: «همه باید از امید مردم پاسداری کنیم و مدیران باید با از خودگذشتگی دنبال حل دغدغه‌های مردم باشند، ما نباید اسیر التهابات شویم». جهانگیری «پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی»، «تعامل سازنده با جهان»، «نگاه ویژه به برجام»، «پیگیری سیاست‌های جدید ارزی»، «حمایت از کالای ایرانی و مبارزه با قاچاق»، «حل مشکل آب»، «اصلاح نظام بانکی»، «کاهش آسیب‌های اجتماعی»، «استفاده از خطوط اعتباری خارجی و تکمیل طرح‌های بزرگ»را از جمله اهداف مهم دولت دانست.
خاتمی: دولت کم تحرک است
پُر واضح است که نقدهایی به دولت و عملکرد زیرمجموعه دولت وجود دارد. نخبگان سیاسی بر این باورند که رئیس جمهوری در زمینه مسائل اقتصادی نتوانست برنامه روشنی مطرح کند. این عدم طرح روشن از جانب دولت موجب اعتراض‌هایی شد که شاهد بودیم. اکنون دامنه اعتراض‌ها به شهرهای دیگر نیز سرایت کرده است، اصفهان، کازرون و کردستان که بیشتر اعتراض‌های آنها دارای ریشه اقتصادی است. ناظران عمومی ضعف دولت در این زمینه را دخیل دانسته و بر این باورند که انفعال و بریدگی در مجموعه‌ی قوه مجریه و سطح کلان دولت، به‌جز استثتائاتی دیده می‌شود که از دولت نخست روحانی نیز بیشتر شده‌اند.
انتقاداهای خاتمی و ناطق نوری بیشتر به رویکردها اقتصادی دولت بوده است. به گزارش نامه نیوز به نقل از یک عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات ، طی دیداری که بین، روحانی، خاتمی، ناطق و جهانگیری صورت گرفته آقای خاتمی «چرایی بی برنامگی اقتصادی دولت» را مورد بحث قرار داده و نقدهای خود را در این راستا ارائه کرده است. در ادامه رئیس دولت اصلاحات سردرگمی مردم و استفاده بیشتر و بهتر از آقای جهانگیری در بخش اقتصادی را از دیگر مباحث قابل اشاره عنوان کرده است.
اساس انقلاب اسلامی حل مشکل آنان است 
به گزارش ایرنا حسن روحانی دیروز در جلسه هم اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد با تاکید بر اینکه اگر بتوانیم بیش از ماه های گذشته به مردم عزیز خدمت و دلی را خوشحال کرده و گره ای را باز کنیم به مردم خدمت کرده ایم، گفت: «سخنم همین یک کلمه است که به فکر مردم باشیم و بالاتر از نوکری ملت نداریم، برای خدمت به مردم تلاش کنیم و به آنان احترام بگذاریم».روحانی در ادامه کارمند و مدیرهای کم کار به عنوان صاحب صندلی و میز و مقام را غاصب دانست.
رئیس جمهوری با انتقاد از روش‌های گزینش در کشور خاطرنشان کرد: « نفهمیدیم انقلاب یعنی چه، اساس این انقلاب احترام به مردم و حل مشکل آنان است، اگر دولت درجلسات خود، آیین نامه ای را وضع کند که گره ای را باز کند و اگر این 20 خوان را امسال به 10 خوان کاهش دادیم و گرفتاری مردم را نصف کردیم، معلوم می شود چهلمین سال انقلاب را فهمیده ایم». اما واقعیت ها را نمی‌توان نادیده گرفت، همین چند روز پیش بود که دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی به بانه رفت و از نزدیک به سخنان مردم و جوانان معترض گوش داد. مهمترین نگرانی و ناراحتی آنها، مشکلات معیشتی و اقتصادی بود. دولت در این زمینه به طور مشخص چه راهبردی دارد؟ آیا تا کنون اقدامی مشخص برای مشکل کولبران انجام داده است؟ آیا تا کنون گره‌ای از گره‌های اقتصادی مردم را باز کرده است؟ طبق گفته خود روحانی در نشست دیروز «اگر این 20 گره را به 21 گره افزایش دادیم، معلوم می شود راست نمی گوییم، ما در مسیر انقلاب نیستیم، اساس حکومت بعد از رضای خدا، رضای خلق است». رئیس دولت تدبیر امید تاکید کرد : «اگر مردم از ما راضی بودند، اگر ما در نظرسنجی فهمیدیم که آنان امسال نسبت به سال گذشته، از حکومت، حاکمان، دولت، مدیران، مسئولین به خاطر اخلاق و رفتار، ادب آنها راضی تر شدند، پس ما موفق هستیم».
روزه سکوت مدیران دولتی
طبق آنچه در بالا گفته شد، گویا نقدهای خاتمی و ناطق نوری تاثیر خود را گذاشته است. جالب اینکه در همین راستا یکی از انتقادهای مهم روحانی در این نشست سکوت و کم کاری دولتمردان و مدیران دولتی است. یعنی درست همان «کم تحرکیِ» مورد نقد خاتمی و دیگر نخبگان سیاسی است. رئیس جمهوری از این که دولتمردان با مردم کم حرف می زنند ، ناراحت بود و یادآور شد: «مدیران دولتی ما روزه سکوت گرفته اند، نمی دانم چه کسی به آنها گفته است و از چه چیز می ترسند». رئیس جمهور خواهان این بود که هرکس در هر پست دولتی و هر رده مدیریتی است باید بداند او طبق قانون اساسی و وظیفه شرعی دارای توانمندی و قدرت بالا است و باید به وظیفه خود عمل کند و اگر می‌ترسد و نمی تواند و از اخم این و آن هراس دارد، کنار برود. بر این اساس روحانی خطاب به مدیران دولتی و دولتمردان گفت اگر به وظیفه قانونی خود می‌تواند عمل کند و اگر می‌داند که او وزیر، استاندار، مدیرکل ، فرماندار است، دارای اختیارات بوده و از اختیارت خود باید استفاده کند.
جهانگیری: دولت نمی‌تواند نسبت به زندگی مردم بی‌تفاوت باشد
جهانگیری که یکی از افرادی است که در دیدار با خاتمی و ناطق روحانی حضور داشته، تحت تاثیر نقدهای آنها قرار گرفته است و واقعیت‌های موجود در نقدهای آنها را پذیرفته و آن نقدها را در نشست اشاره شده مطرح کرده است. او نیز یکی از سخنرانان نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید بود. او ضمن هشدار به محمود احمدی نژاد به خاطر حرکت‌هایی که جدیدا انجام داده است گفت: «برای تحقق اهداف دولت باید الزاماتی را در نظر بگیریم. مثلا احیا و تقویت نهاد دولت،‌ راه‌اندازی گفت‌وگوی ملی، نگاه ملی و فرابخشی به مسائل کشور، تقویت حس مسئولیت‌پذیری و کار جمعی، توجه به افکار عمومی و ظرفیت بخش خصوصی از جمله این الزامات است».
همه مدیران باید پای کار باشند
معاون رئیس جمهور با اشاره به برنامه دولت برای کنترل بازار ارز، خاطرنشان کرد: «دولت نمی‌تواند نسبت به زندگی مردم بی‌تفاوت باشد. این تصمیم با اجماع در دولت گرفته شد و هیچ طرح دیگری هم روی میز نبود. رسانه‌های خارجی هم القا می‌کنند که این تصمیم شکست خورده است در حالیکه این طرح موفق می‌شود زیرا نقاط قوت طرح‌های قبلی را دارد و نقاط ضعف آنها را ندارد. همه مدیران دولت هم باید پای این تصمیم بایستند. ما بازی آمریکا را با این تصمیم به شکست می‌کشانیم، همه مدیران باید پای کار بیایند و از برنامه‌های دولت دفاع کنند».
طبق گفته جهانگیری ما نباید اجازه بدهیم مشکلات به چالش‌های سیاسی، اجتماعی و امنیتی تبدیل شود. او مدیر موفق را کسی می‌داند که این چالش‌ها را در نقطه شروع حل کند. این در حالی است که موضوع کازرون باید حل شود، نمی‌شود مردم هر روز به خیابان بیایند و عده‌ای هم بر این موج سوار شده و شعارهای خود را سر دهند. دولت درباره کازرون هیچ تصمیمی نگرفته است. مساله زاینده‌رود، یزد و خوزستان هم باید حل شود. مدیران باید به سرعت در استان‌ها حضور داشته باشند. زخم زلزله کرمانشاه هم باید التیام یابد و مسکن آنها تامین شود.